Tomatenketchup met kloet'n... - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Mark & Marissa - WaarBenJij.nu Tomatenketchup met kloet'n... - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Mark & Marissa - WaarBenJij.nu

Tomatenketchup met kloet'n...

Blijf op de hoogte en volg Mark & Marissa

05 Januari 2016 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hier een bericht vanaf het strand in Cambodja! Iedereen nog de beste wensen voor 2016! We hebben weer een update van onze reis van de afgelopen twee weken;

We hadden maandag 21 december de taak om de beruchte Cambodiaanse grens over te steken. Dit is ons aardig goed gelukt! ’s Ochtends vroeg zijn we met een bootje vanaf Don Det vertrokken naar de overkant. Hier is een ‘maffia’ bij het busstation, dus tuktuks zijn verboden. Wij hebben toch een tuktuk kunnen regelen door eerst een afspraak met de chauffeur te maken, daarna door te lopen en 5 minuten later er in te springen. Ook bij de grens moesten we tien minuten lopen, omdat deze beste man niet gepakt mocht worden bij de grens met toeristen.
Bij de vervallen grenspost hebben we eerst een ‘healthcheck’ moeten doen. Dit was niet meer dan met een thermometer op je richten en daar geld voor vragen. Alleen heel apart…bij ons werd er geen geld gevraagd. Na wat papieren ingevuld te hebben en wat minuten wachten waren we zonder al teveel oplichting in Cambodja! Hier stond Mr. Hout op ons te wachten met z’n minibus en een dik uur later zijn we vertrokken richting Siem Reap, waar we ’s avonds aankwamen.

De volgende dag zijn we ’s ochtends vroeg met een tuktuk chauffeur naar het Angkor Wat tempel complex gegaan. Dit is zo’n extreem groot complex dat je er een toegangskaart van 7 dagen voor kan kopen. Wij hebben een kaart van 3 dagen gedaan. Hier zijn verschillende routes die je kunt rijden met de chauffeur en voor deze dag stond ‘the big tour’ op de planning; de iets kleinere, verdere gelegen tempels. Het was heel erg heet die dag maar gelukkig heb je de tuktuk tot je beschikking en kun je zelf aangeven wanneer je weer verder wilt. Je kunt dus zo op je eigen tempo alle tempels bekijken.

Woensdag hebben wij een lekker zwembad opgezocht en daar grotendeels de dag lekker gerelaxt. We waren de enige bij het zwembad, dus het was heerlijk vertoeven. Later op de middag op een oud fietsje weer richting de tempels gegaan, dit keer om de zonsondergang te bekijken vanaf een heuvel.

Een kort nachtje verder stond meneer de tuktuk chauffeur om 04:30 op ons te wachten. Deze dag stond de ‘small tour’ op het programma, inclusief zonsopkomst. De small tour is een kleinere ronde over het tempelcomplex, maar dan wel met de grootste en meest imposante tempels. Dit begon dus met een zonsopkomst, bij de tempel van alle tempels; de Angkor Wat. Gelukkig waren we op tijd, want dit was ook weer een mega toeristische attractie.
Na de zon zien op te komen achter de Angkor Wat, reflecterend in de poel ervoor, was het tijd om even lekker te ontbijten op de rand van de tempel. Dit gevolgd door de lange wandeling door de tempel zelf. Na heel veel foto’s en mooie uitzichten waren we 4 uur later weer bij onze tuktuk chauffeur. Die heeft ons weer verder gebracht naar andere tempels, waaronder de ‘Tomb Raider’ tempel; waar grote bomen door de tempel heen groeien.
Op het complex zijn we ook even gestopt bij een groot restaurant, maar deze was behoorlijk duur. Wij liepen verder, maar toen begon een vrouwtje; ‘give me good price!’ Nooit geweten dat je van een officiële menu kaart ook nog kan afdingen.
’s Middags waren we weer rond drie uur thuis en hebben we even lekker wat bijgeslapen. Kerstavond zijn we even Siem Reap in geweest. Alleen kerst leeft niet zo in zo’n boeddhistisch land, dus veel kerst was er niet aan. Behalve bij een paar resorts waar bij de poort flink is uitgepakt en waar her en der een bruine kerstman rond loopt.

1e kerstdag hebben we lekker uitgeslapen en even later zijn we weer naar het zwembad van twee dagen geleden geweest. Dit is een keer wat anders dan dineren met familie, of werken in een restaurant. Maar dit beviel ook wel zeer goed! ’s Avonds hebben wij weer een Aziatisch gourmetstel opgezocht en zo toch nog een beetje Nederlandse kerst gevierd. Later op de avond hebben we nog de Pubstreet bezocht, waar vele toeristen bij elkaar waren gekomen om kerst te vieren. Hier lekker een borrel gedronken voordat we ons toetje gingen eten op de markt; gedroogde slang en larven. Je kon ook nog vogelspin hier krijgen, maar dat hebben we deze avond maar aan ons voorbij laten gaan.

Zaterdagochtend zijn we in een busje gestapt richting Battambang, waar we drie uur later aankwamen. Hier een kamertje opgezocht en gelijk de stad ingelopen. Hier hebben we een 100 jaar oud Frans treinstation bezocht, met wagons en opslaghallen wat compleet overwoekert is. Ook een paar parkjes doorgelopen waar we vaak rust hebben moeten nemen…want was is het heet! Het lijkt nog wel heter dan in Siem Reap. Een graadje of 35, maar het voelt alsof je in een oven loopt.
De avond hebben we doorgebracht bij een café van een weeshuis, waar ze alle producten verkopen die ze zelf verbouwen en zo geld bij elkaar brengen voor het weeshuis. Onze goede daad voor 2e kerstdag ook weer gedaan ;).

Op zondag hebben we een scooter gehuurd waar we de omgeving van Battambang mee hebben verkend. Zo zijn we eerst naar een klooster in het noorden geweest, met een klein monument erbij. Battambang is een stad wat veel te lijden heeft gehad onder het regime van de Rode Khmer. In 1975 moest iedereen de stad verlaten ‘en back to basic’; elke dag werken op het platteland, zonder enige moderne voorzieningen. Fietsen en brommers waren verboden, zelfs brillen. Als je een bril droeg was de kans groot dat je niet meer lang zou leven.
Zo zijn er in ruim drie jaar tijd drie miljoen Cambodjanen vermoord (van 7 miljoen inwoners). Ook zijn ze op gruwelijke wijze gemarteld met de meest onvoorstelbare methoden. Ook kannibalisme was hier dagelijkse praktijk, net zoals het ‘kleiduifschieten’ met kinderen, waarbij de ouders moesten toekijken. Onvoorstelbaar dat dit nog maar 40 jaar geleden allemaal afspeelde in Cambodja.
Bij het klooster waar we waren geweest hebben vele duizenden mensen opgesloten gezeten, met het veld ernaast als ‘killing field’, waar vele mensen geëxecuteerd zijn. Het monument met honderden botten in het midden, met afbeeldingen van de martelmethoden aan de zijkant herinnert nog aan wat hier in ’75 – ’79 gebeurde.
Vervolgens zijn we richting de ‘bamboo train’ gereden. Hier kun je op een bamboe vlot zitten, wat met behulp van een motor en vier wielen over het oude Franse spoor wordt gereden. Door deze manier is een klein dorp goed verbonden met de grote stad Battambang. Je kunt 20 minuten mee hobbelen op deze trein over scheve rails. Af en toe moet de trein uit elkaar worden gehaald als er een tegenligger komt. Maar binnen 10 seconden ligt een trein in de berm, en net zo snel zit die ook weer in elkaar. Dus de vertraging valt dus heel erg mee hier in Cambodja op het spoor.
Na een korte stop in het dorpje en een grappig gesprek met een local zijn we weer terug gereden.
’s Middags hebben we even gauw onze kamer opgezocht om de hitte te ontwijken...deze was helaas weer onuitstaanbaar.
Na twee uurtjes pauze zijn we weer op pad gegaan, dit keer richting het zuiden. Hier zijn een paar grotten om te bezoeken. We begonnen bij de ‘killing cave’. Deze grot werd door de Rode Khmer gebruikt om mensen in te gooien. ‘Als je geluk had’, was je gelijk dood na een val van 20 meter, zo niet…dan moest je wachten totdat de dood je kwam halen. Hier in deze grot is nu een opslag box en een tempel te zien, vol met botten en schedels.
Hierna zijn we voor een andere grot gaan zitten en wachten totdat de zon onder ging. Dan komen er namelijk 6-7 miljoen! vleermuizen uit de grot. Dit gebeurd in een lange zwerm, wat ongeveer een half uur lang doorgaat. Echt een bizar natuurfenomeen om te zien. Dit fenomeen ook even later nog even over de rijstvelden bekeken, waar je de zwerm nog langer ziet worden. Na een indrukwekkend dagje was het tijd om weer lekker naar onze kamer te gaan.

Maandag de 28e zijn we ’s ochtends vroeg weer in een minibusje gestapt, dit keer met bestemming de hoofdstad Phnom Penh. Daar zijn we vijf uurtjess later bij het guesthouse aangekomen, waar we de resterende dag lekker op het terras hebben gezeten.

De volgende ochtend hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar het Tuol Sleng museum gereden. Dit is een vroegere school wat nu een museum is geworden. In 1975 is dit schoolcomplex met 4 gebouwen ook ingenomen door de Rode Khmer en omgetoverd tot de S-21 gevangenis. In deze gevangenis hebben 20.000 gevangenen gezeten en iedereen is hier mishandeld tot vaak de dood er op volgde. Hier kun je tot op de dag van vandaag alle schoollokalen nog binnen welke omgetoverd zijn tot cel of tot verhoorkamer. In de verhoorkamer staat een ijzeren bed waar slachtoffers ondervraagd werden. Dit waren mensen die tegen de leider Pol Pot waren (of er misschien verdacht van werden). Ook als je modern leefde kwam je hier terecht; er waren dus veel doctoren, leraren en fabrieksarbeiders die hier vast zaten. Ze moesten de meest bizarre verklaringen ondertekenen zodat de mensen gestraft en gedood konden worden. De betegelde vloer is compleet donkerbruin/zwart van het bloed, en op de plafonds zie je de spatten bloed zitten…
Na heel veel indrukken en verhalen van onze koptelefoon gehoord te hebben was het na een drie uur durende rondleiding over het schoolterrein tijd om naar de massagraven (‘Killing Fields’) net buiten Phnom Penh te gaan.
De mensen die de martelmethoden in de S-21 (en andere gevangenissen) overleefden werden naar een verlaten Chinese begraafplaats gebracht. Hier waren grote gaten gegraven en werd iedere gevangene geëxecuteerd. Grote speakers in de bomen met propaganda muziek moest het geschreeuw van de meer dan 20.000 vermoorde mensen verbloemen. In 1980 zijn de massagraven geleegd, maar tot op de dag van vandaag komen er bij regenbuien nog steeds botten en kledingstukken naar boven. Wat ook zeer indrukwekkend was is de ‘killing tree’. Tegen deze boom werden baby’s doodgeslagen om kogels te besparen…
De indrukwekkende koptelefoontour eindigde hier bij een grote tempel, waar nu de schedels en botten liggen van 9000 slachtoffers. Immens hoge glazen muren met daarachter schedels welke stuk voor stuk zijn bestudeerd en gecodeerd, zodat men ook het geslacht, leeftijd en oorzaak van overlijden weet.
Na een zeer indrukwekkende geschiedenis dag hebben we de scooter weer gepakt en hebben we geprobeerd om Phnom Penh weer binnen te rijden…maar wat een chaos is deze stad rond de spits! Gescheiden rijbanen…maar toch komen er links en rechts nog spookrijders…en oh ja!...er komt er ook nog ééntje van links! Na veel geslinger uiteindelijk toch zonder krassen thuis gekomen…

Op woensdag hebben we eerst lekker uitgeslapen en rustig aan zijn we de dag begonnen. We hebben deze dag een beetje rondgelopen in Phnom Penh; langs de waterkant, verschillende parkjes bij langs en wat winkeltjes. Heel erg lang hebben we het niet volgehouden want het was ook weer best heet om een stad door te struinen.

31 december…oudejaarsdag! Dit keer geen carbidschieten en oliebollen, maar overdag een lekker zwembad om bij te relaxen. Eerst was het plan om naar het Olympisch zwembad te gaan, met ook hoge spring torens…alleen deze was gesloten vanaf die dag t/m 2 januari. De Cambodjanen vinden namelijk dat ze 3 dagen vrij moeten met oud & nieuw, ook al valt hun eigen oud & nieuw in april.
We zijn geëindigd bij een ander lokaal zwembad bij een fitnesscentrum.
’s Avonds hebben we even een goede bodem gelegd voordat we de stad in gingen. Het was een complete verassing wat ons te wachten stond, omdat nergens bijna reclame voor gemaakt werd. Maar we hebben ons prima vermaakt! Er waren verschillende grote podia met optredens en een vuurwerkshow om 00:00. De locals konden hier een tafel reserveren voor de familie op het terrein. Het feest werd gevierd aan tafels, met scooters erbij (Cambodjanen lopen liever niet) en kinderen in alle steigers van de lampen. Wij hebben een tijdje bij één van de shows gekeken en daar duurde het niet lang voordat we drank aangeboden kregen van een familie. Daar hebben we een heel tijdje bij gestaan en gezellig gedronken.
Rond 00:00 hebben we een plekje opgezocht aan de rivier en vanaf daar het vuurwerk bekeken wat er afgestoken werd. Terug van de rivier nog even weer een festivalterrein opgelopen, maar dat duurde niet lang voordat daar het einde was. In plaats van een tuktuk naar huis werd het lopen, want al die duizenden mensen gingen nu in auto’s, op scooters & tuktuks weer naar huis. Lopen was behoorlijk wat sneller.

Na een kort nachtje slaap zijn we om 10.00 uur vertrokken met de bus richting het zuiden van Cambodja richting Sihanoukville. Ons plan was eigenlijk om hier al te zijn met Oud & Nieuw, maar doordat het piek-hoogseizoen is hier konden wij helaas geen accommodatie meer vinden voor die tijd. Zelfs na Oud & Nieuw had de vrouw van onze geboekte accommodatie de grootste problemen om wat anders te vinden na een overboeking.

In Sihanoukville hebben we strandjes gehopt en heerlijk een paar dagen genoten van de mooie stranden hier.
Ook in Sihanoukville blijven de salamanders, muggen, muizen en slangen ons allemaal steeds gezellig vergezellen….maar de meest bijzondere ontmoeting was toch wel die op het terras bij Monkey Republic. Hier hadden we voor ons ontbijtje een heerlijke tosti besteld. Een beetje lekkere ketchup erbij maakte het plaatje totaal. Erg lekker…dus nog maar een beetje ketchup erbij. Er valt een grote klodder ketchup op ons bord. Dat is de aangekoekte rand dachten wij…. Maar door nog eens goed te kijken…Zien wij dit echt? Ahh nee!...Jawel het is echt waar!…die dikke klont was een grote dode kakkerlak. Half kokhalzend hebben wij de zaak maar verlaten.

Vandaag hebben we nog een strandje bezocht en morgen gaan we weer verder reizen. Dan is het plan om de grens over te steken naar Vietnam en vanaf daar een bootje te nemen richting het eiland Phu Quoc.

Het volgende verhaal zal weer over een weekje of twee komen!

Adios!

Foto's: https://m.facebook.com/mark.vos.121/albums/972187226186185

• 05 Januari 2016 - 18:19

Charlotte :

Zo wat een indrukwekkende tripjes hebben jullie gemaakt! Leuk om te lezen! Enjoy!

• 05 Januari 2016 - 18:29

Arno:

Mooie belevenissen, mooi verhaal.
    Tot over een maandje en geniet van de laatste weken.

Gr. Arno

• 05 Januari 2016 - 20:11

Wilma:

Mooi om weer te lezen. Geniet van de laatste weken. Groetjes Wilma

• 05 Januari 2016 - 20:35

Rosanne:

Weer erg leuk om te lezen! Geniet nog even van jullie laatste weekjes! xxx

• 05 Januari 2016 - 21:13

Manon & Dahné:

Heerlijk...die ketchup. Ketchup smaakt voor jullie vanaf nu nooit meer hetzelfde....haha.
    Leuk verhaal weer! Lekker genieten van de laatste weekjes. Wij zijn al aan het aftellen....tot snel!
    -X- Manon en natuurlijk ook een dikke kus van Dahné

• 05 Januari 2016 - 21:16

Inge Altena:

Wat indrukwekkend het tuol sleng museum!! Toch niet te bevatten dat ze zo met mensen en kinderen hebben om kunnen gaan!!
    Jullie hebben weer mooie dingen gezien en ondernomen :)
    Geniet nog lekker samen van de laatste weken want nu mogen we toch echt wel gaan aftellen ;)
    Tot snel!!
    Liefs Inge

• 05 Januari 2016 - 23:10

Hendry En Janny:

Erg indrukwekkend verhaal!
    Geniet van Vietnam! Tot gauw, liefs

• 06 Januari 2016 - 15:08

Elianne :

Wereld-vrinden........ wat weer een mooi verhaal. Jullie schrijven leuk. Er popt bij het lezen wel in me op: wie schrijft dit nu? Marissa of Mark? Ben bewoon benieuwd :):) Of tikken jullie ieders steeds een zinnetje ;)

Jullie hebben carbid schieten en de cadeautjes onder de kerstboom bij de schuineslootweg gemist, MAAR ketchup met bijzondere kloetjes krijg je nooit weer. Niet snel...

Indrukwekkend die 'geschiedenis-dagen' en leuk al die andere avonturen.

Zoals ons vriendinnetje Inge ALTENA ;) al zegt: we mogen nu eindelijk aftellen. We drinken op jullie en jullie mooie avonturen bij carnaval een drankje. Voor nu: geniet met volle teugen :)
    Elianne

• 06 Januari 2016 - 15:23

......:

Ook namens Martijn ;) (anders krijg ik weer klappen als hij zo thuis komt)

én Duuk (anders krijg ik een bijt, zodra hij kan lezen..Duurt niet lang meer..zo'n trainbare hond)

• 08 Januari 2016 - 20:44

Diny & Bertus:

Mooi verhaal weer. Weer prachtige dingen gezien en beleefd.Behalve het ketchup verhaal!!!!!
    Geniet nog van de laatste weekjes. Wij hebben onze afstreep kalender klaar. (net zoals "vroeger" met verjaardagen).
    Liefs vanuit Schuinesloot. Xxx