Dikke dekens en een warm kopje thee... - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Mark & Marissa - WaarBenJij.nu Dikke dekens en een warm kopje thee... - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Mark & Marissa - WaarBenJij.nu

Dikke dekens en een warm kopje thee...

Blijf op de hoogte en volg Mark & Marissa

22 Oktober 2015 | Thailand, Krabi

Ola!
In het vorige verslag zijn we geëindigd bij de rit van Kuantan richting de Perhentian eilanden. Hier zullen we dan ook verder gaan!

Op zondag 4 oktober hebben we de hele dag bijna in de bus gezeten om in Kuala Besut uit te komen. Hier hebben we op het nippertje nog de laatste boot richting de eilanden gehaald. De Perhentian eilanden zijn twee kleine bounty-eilandjes 40km voor de oostkust van Maleisië. Wij verbleven op het jongeren eiland (Kecil), wat het meest bruisend moest zijn. Maar aangezien we hier een paar weken voor de sluiting van de eilanden (in de moesson tijd gaat alles dicht) aankwamen was het hier ook al aanzienlijk rustiger. We hebben 1 nachtje in een klein hutje geslapen voor 20 euro. We dachten dat dat wel beter kon…en dat kon gelukkig ook zo. Voor bijna hetzelfde geld naar een veel gezelliger verblijf gegaan met warm water en airco.
Op dit eiland hebben wij drie lekkere dagen strand gehad. Gelukkig voor ons werd het al stukken beter met de smog, waardoor we nog lekker hebben kunnen genieten van de Expeditie-Robinson-achtige uitzichten.
Ook hebben we nog maar weer eens een snorkeltripje geprobeerd. Gelukkig waren dit geen Gili-Trawangan-praktijken. We zaten nu met drie andere toeristen op een bootje; je had dus alle ruimte om vrij te snorkelen. We zijn begonnen bij turtle point; snorkelend achter de grote en kleine schildpadden aan. Daarna hebben we honderden vissen gevoerd bij fish point; je had niet meer het gevoel dat je in het water lag, maar meer in een bak verse vis bij de visafslag in Urk. Ook zijn we naar shark point geweest…alleen helaas geen haai gezien. Maar onze kapitein vond het blijkbaar wel nodig dat we ze zagen, dus zijn we iets verderop weer het water ingegaan. Hij heeft de haaien met dode vissen gelokt en zo konden we hier nog een kwartier tussen haaien zwemmen! Na een lunchje hebben we nog coral point bezocht vanaf waar we naar ons laatste stop het strand konden zwemmen. Dit strand was echt super wit, mooi helder water om in te zwemmen, tussen de palmbomen en bossen. Het enige wat miste waren de kokers met zwarte stemmen en de bamboe spelelementen, maar anders was het Expeditie Robinson 2015.2!
Terug op ons eigen eilandje hebben we ‘s avonds op het strand gegeten, en verschillende vuurshows bekeken. Na 4 nachten op dit heerlijke eiland was het tijd om weer wat anders te doen; de bergen in!

Op donderdag 8 oktober zijn we met een busje naar Cameron Highlands gereden; een gebied wat hoog in de bergen ligt en bekend staat om al haar theeplantages en kwekerijen. Hier zijn we drie nachten verbleven. Deze nachten waren lekker koud, dus voor het eerst in 2,5 maand weer lekker diep onder de wol!
We hebben op de eerste dag de wandelschoenen maar weer eens aangetrokken, en zijn naar de top van een van de hoogste bergen (2000m) gelopen/geklommen. Daar was een verroeste uitkijktoren waar je bovenop kon klimmen. Hier hebben wij geluncht, tijdens dat de wolken steeds sneller over de top kwamen schuiven. Binnen no-time kwam het met bakken uit de hemel, en helaas duren de buien in de bergen wat langer. Maar we waren aardig voorbereid, dus de poncho’s gingen maar aan. Door de regen zijn we via een bergweggetje met grote mossige bomen naar beneden gelopen, door één van de grootste theeplantages van dit gebied. Uiteindelijk zijn we beland bij het bezoekerscentrum waar we maar een lekkere warme kop thee hebben gedronken.
Op de tweede dag scheen het zonnetje weer lekker, en hebben we gestruind door een andere theeplantage. Door middel van een gratis lift zijn we bij een aardbeienkwekerij uitgekomen waar we natuurlijk nog weer even een dikke aarbeiensundae naar binnen moesten werken. De dag hebben we afgesloten op de drukke nachtmarkt van Brinchang, waar we ons ook weer tegoed hebben gedaan aan vele lokale specialiteiten.

Zondag de 11e zijn we weer een bus ingestapt om naar de westkust te reizen; naar Georgetown op het eiland Penang. Daar zijn we beland midden in een guesthouse midden in het centrum. Naast ons zat een grote shoppingmall met o.a. een kapper waar we beiden een stuk haar kwijt zijn geraakt.
Maandagochtend hebben wij gebruikt om papieren in te leveren bij de Thaise ambassade voor een visum. De middag zijn we de stad in geweest om de bezienswaardigheden te bekijken zoals het fort, tempels en gehele Chinese wijken op het water.
De twee volgende dagen hebben wij een scooter gehuurd om daarmee het eiland te verkennen. Maar eerst zijn we nog naar de buren geweest; het Upside Down Museum. De naam zegt het al; alles was upside down. Eerst denk je…beetje raar in een nagebouwde keuken staan waar alles aan het plafond geplakt is…maar als je eenmaal de foto’s (omdraait en) ziet, is het best grappig!
Met ons scootertje hebben wij ons visum weer opgehaald, een strand en twee tempels bezocht. De ene tempel was een mega complex bovenop een heuvel, terwijl de andere een klein tempeltje was naast de snelweg. De kleine tempel was wel net zo leuk, want dit was een slangentempel. Deze slangen zouden de kwade geesten verdrijven, en daarom wonen deze (giftige) slangen al dik 150 jaar in deze tempel. Gevaarlijk zijn ze zo niet, want men zegt dat ze door al het wierrook en de temperatuur van overdag niet zo actief zijn.

Aangezien de familie Benjamins ging gourmetten en ons eigenlijk dat ook wel gunden…kregen we een mooi bedrag om ook een keer uiteten te gaan. We doen dit natuurlijk elke dag al, maar nu hebben we even wat extra’s gedaan; onbeperkt steamboaten. Het is een soort gourmetten, maar naast alleen bakken kun je in het midden ook noodles en groente koken in kippenbouillon of één of andere zeer pittige substantie. Het was een geslaagd avondje eten! Dit ondanks dat we vaak niet wisten wat we ophaalden, aangezien er helaas niet werd vermeld wat welk product was.
De tweede dag hebben wij een nationaal park bezocht en nog weer een strandje. Alleen kregen we op een gegeven moment nog te maken met de moessonregen aan de westkust. Dus het laatste stuk naar huis moest met de poncho aan op de scooter…en soms nog schuilen onder de brug, omdat het echt té hard naar beneden kwam zetten.

Op donderdag zijn we met de gratis :) stadsbus en de gratis :) ferry naar Butterworth gegaan. Daar hebben we een bus genomen naar Kuala Perlis om vervolgens met een ferry naar het eiland Langkawi te varen.
Op Langkawi hebben we 5 nachten verbleven…iets langer dan verwacht, aangezien dit eiland een btw-vrij paradijsje is! We waren nog niet bij onze kamer en het bier was al gespot, wat 4x zo goedkoop was als elders. ‘s Avonds was er een nachtmarkt met o.a. saté 2x goedkoper dan normaal en loempia’s voor 7ct, dus daar ook helemaal volgegeten voor niks!
We hebben hier op het eiland verschillende dagen doorgebracht op het strand met een drankje in de hand. Maar we hebben ook nog twee dagen een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt was de Skycab; een gondel de bergen in, vanaf waar je een mooi gezicht had over heel het eiland. Ook kon je voor ’n neuro ook nog over een lange brug, hoog over een kloof heen lopen met prachtige uitzichten naar voor en beneden.
Gelukkig hebben we dit op de beste dag gedaan met relatief helder weer. Want andere dagen kon het nog maar zo eens zijn dat je eerst nog lekker in het zonnetje zit…en 5 minuten later met de poncho rondloopt.

Vanaf de eerste locatie in dit verhaal zijn we ook telkens tegen de zelfde personen aan het aanlopen. Door heel Maleisië zien we steeds maar hetzelfde Belgische stel…op de ferry, in de minibus, in Chinatown, op de nightmarket…noem zo maar op. Op een gegeven moment hebben we maar gezegd dat we een borrel moesten gaan doen, aangezien dit wel heel toevallig is. En deze borrel was niet de laatste, aangezien we ook hierna weer (zelfs in Thailand) tegen ze aanlopen.
Dinsdag 20 oktober zijn we samen met de Belgen op een ferry naar Thailand gevaren. Daar op een bus gestapt richting Krabi waar we eind van de middag aankwamen. Helaas (…of gelukkig!) waren het de laatste plekken in de bus…dus het werd achterin op een klein bankje met z’n 4en.

De verhalen die we hier meemaken zullen we de volgende keer weer online gooien!

Foto’s: https://m.facebook.com/mark.vos.121/albums/951310968273811/?ref=bookmarks

• 22 Oktober 2015 - 15:51

Charlotte:

Heerlijk! Wat een avontuur!

• 22 Oktober 2015 - 16:33

Diny En Bertus:

Het is weer prachtig om te lezen en om te kijken.
    We kijken nu al weer uit naar het volgende reisverslag!!!!

Liefs en een dikke kus voor jullie.

• 22 Oktober 2015 - 18:24

Hein En Fenny:

Veel plezier met de familie in Thailand. Groetjes

• 23 Oktober 2015 - 13:27

Inge En Alfred:

Weer een ontzettend leuk verhaal!!
    En die foto's van het upside down museum!! heel leuk :D
    Blijf lekker genieten en van deze mooie verhalen schrijven!!
    Liefs van ons!!

• 25 Oktober 2015 - 01:03

Alina:

Leuk om jullie verhalen te lezen en jullie foto's te bekijken.
    Hele fijne tijd nog.

• 26 Oktober 2015 - 19:26

Henny Matel:

Wat weer een mooi verhaal!! Echt genieten!! wij wensen jullie heel veel plezier in Thailand, geniet van het samen zijn met je ouders. En tot een volgende keer!! Wij genieten van jullie verhaal, dus .... tot de volgende keer!!!
    groetje de Matels uit ANe

• 28 Oktober 2015 - 13:38

Wilma:

Mooi verhaal. Veel plezier in Thailand

• 02 November 2015 - 15:07

Arno & Manon:

Wat weer een mooi verhaal om te lezen! Jullie genieten nog volop! Leuk hoor!
    Veel plezier vandaag en komende dagen met de familie Vos :-)

• 02 November 2015 - 15:10

Dahné:

Lieve Marissa en Mark,

Ik vond het erg leuk om jullie gisteren even via Skype te zien en even naar jullie te kunnen zwaaien!
    Heel veel plezier nog daar!

Dikke kus van Dahné

• 24 November 2015 - 10:48

Elianne:

Even wat achterstallig leeswerk gedaan :). Haha. Het regent hier, Duuk moet nog maar even geduld hebben met zn wandeling WANT ik volg mn vriendjes via WBJ.nu. Dat expeditie robinson eiland ziet er geweldig uit (google afbeeldingen er weer naast, om een beetje een beeld te krijgen waar jullie uithangen :))
    Ik ga straks nog even op Facebook kijken, ben benieuwd :)