Smokinnn' hot - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Mark & Marissa - WaarBenJij.nu Smokinnn' hot - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Mark & Marissa - WaarBenJij.nu

Smokinnn' hot

Blijf op de hoogte en volg Mark & Marissa

27 Augustus 2015 | Indonesië, Malang

Hier weer een nieuw reisverslag! Enjoy!

Dinsdag 18 augustus kwamen we na een treinreis van 3 uurtjes om 13.30 uur aan in Bandung.
We hebben hier twee nachten geslapen in guesthouse ‘by Moritz’.
Via dit guesthouse boden zij onze verschillende tourtjes aan, maar dat paste eigenlijk niet zo in ons budget. ’s Middags zijn we het centrum ingegaan... we liepen daar eigenlijk een beetje rond met het idee: hebben we er wel goed aangedaan om hier na toe te gaan of hadden we eigenlijk gelijk beter kunnen doorreizen? Er was eigenlijk niet heel veel te doen hier op de dure tourtjes na.

Maar toen….
We liepen in een supermarkt toen er een local mannetje naar ons toe kwam. Zijn naam was Bennie, een vrolijke, oude, enthousiaste Indonesische man. Hij kwam naar ons toegelopen en herkende gelijk dat we Nederlands waren. Dit kon die ruiken zei hij ;)
“Hebben jullie al een tour geboekt?” was zijn eerste vraag. Daar heb je weer zo’n zeurende local dachten wij met zijn verkooppraatjes. Marissa wimpelde hem al een beetje af door te zeggen dat we al een tour geboekt hadden, maar Bennie bleef enthousiast verder praten en liet ons een boek zien.
In dit boek zaten allerlei recensies (o.a. van heel veel Nederlanders) die allemaal mee waren geweest met Bennie op tour.
‘Zeg ja tegen Bennie, dit moet je doen, te gekke tour’…. Allerlei enthousiaste verhalen van reizigers die het zelfde hadden als wij; ook verdwaald liepen ze door Bandung met de vraag: wat gaan we doen?, totdat ze Bennie tegenkwamen en met hem op tour waren geweest.
Na deze verhalen te hebben gelezen werden wij steeds enthousiaster en zo zijn we dus de volgende dag met Bennie en zijn chauffeur op pad geweest.
Het was een super dag! Bennie pikte ons om 7.00 uur ’s ochtends op en reden vervolgens 3 uur na de vulkaan Papandayan. Hier hebben wij met een privégids een 3 uur durende tocht gemaakt rondom de vulkaan. Deze vulkaan was in 2002 voor de laatste keer uitgebarsten. Sinds 2008 is het weer mogelijk om de vulkaan te beklimmen. De sporen van deze uitbarsting waren dus overal te vinden. We hebben een afgebrand bos bezocht, grote sulfiet afzettingen bij nog rokende en stomende kraters & een meer bij de laatst uitgebarsten krater. Heel erg gaaf om alle verschillende kleuren hier te zien in de grond en het water; van wit tot pikzwart en van donderblauw tot geel.
Na een intensieve tocht hebben we Bennie zijn kookkunsten mogen proberen en daarna zijn we verder gereden naar het voormalige dorp van hem. Dit was een dorpje middenin de rijstvelden (36 huisjes, 64 inwoners). Bennie heeft ’t zelf met het hart (slikt 20-30 pillen per dag), dus we werden opgehaald door kinderen uit het dorp. Deze hebben ons door de rijstvelden genomen en door het dorpje. Daar hebben we nog kennis gemaakt met een giftige slang, waarvan achteraf Bennie zelfs stond te kijken dat die daar te vinden was. Na 13 vermoeiende, maar super gave uren waren we weer terug bij ons guesthouse.

In Moritz hebben wij twee ‘heerlijke’ nachtjes gehad. Het is dat daar een bed stond, maar anders hadden wij net zo goed op de grond kunnen gaan liggen. Een lekkere houtenrug en zo stijf als een plank was het gevolg van deze twee nachten.
Ook werd Mark zijn nachtrust nog eens verstoord door een panische Marissa die Mark opeens vastgreep, omdat ze dacht dat de ratten op de ‘binnenplaats’ (douche) waren.
Wij hadden daar een golfplaten dak en daar liepen ’s nachts ratten overheen. Dit klonk net alsof de ratten gezellig bij ons in kamer rond trippelden. In de douche hadden we twee ronde gaten vanaf de buitenmuur zitten en Marissa dacht dus dat de ratten daardoorheen waren gekomen. Half slapend kwam Mark in actie om de douche even te inspecteren, maar...gelukkig geen bezoek en konden we dus weer lekker verder slapen op ons houtenmatrasje.

Donderdag 20 augustus hebben wij Bandung ingeruild voor Yogjakarta. Ook hier zijn we weer met de trein naar toe gereisd. Deze treinreis duurde 8 uurtjes. Aan het eind van de middag kwamen we aan in Yogjakarta en zijn we opzoek gegaan naar een slaapplaats.
De twee beste hostels uit de Lonely Planet waren helaas al vol, maar de buren hadden gelukkig nog een plaatsje voor ons vrij.
De vrijdag en de zaterdag hebben we het centrum en de bezienswaardigheden van Yogja bekeken, waaronder een oud fort met een museum over de oorlog in Nederlands-Indië, Sultans paleis met het oude badhuis en een markt waar vogels, vleermuizen, eekhoorns, uilen, honden, apen en anacondas worden verkocht.

Zondagochtend om 3.30 uur werden we door een chauffeur opgehaald voor de tour naar Borobudur en Prambanan.
We vertrokken midden in de nacht om zo om 5.30 uur de zonsopgang te kunnen zien vanaf de Boeddistische tempel Borobudur. We zagen via allerlei touraanbieders de meeste mooie plaatjes van deze zonsopgang, maar daar was ook niks van gelogen.
Het was daar super mooi! Met een zaklampje op pad waren wij de allereerste twee gasten die de tempel beklommen. Al gauw volgenden er meerdere mensen en binnen no time zaten er 100-150 man te wachten bovenop de tempel. Toen eenmaal de zon achter de vulkaan Merapi tevoorschijn kwam zijn er vele en vele foto’s gemaakt van de tempel, middenin een prachtige mistige vallei. Rond 7.30 zijn we weer naar onze chauffeur gelopen en zijn we verdergegaan naar een kleinere tempel in de buurt en daarnaar door naar de Hindoeïstisten tempel Prambanan. Deze tempels zijn zwaar beschadigd na een aardbeving in 2006. Men is dus ook nog druk bezig om alles weer op te bouwen, maar ondanks dat was dit bezoek ook meer dan de moeite waard! Rond 13:00 waren we weer terug in Yogja en hebben we treintickets geboekt voor de volgende dag. De avond hebben we gezellig doorgebracht in het zuiden van de stad met Charlotte & Niels in een restaurant. Charlotte is een oud basisschoolvriendinnetje van Marissa en zij waren toevallig ook hier op Java voor vakantie.

De maandag zijn we verder gegaan naar het oosten; richting Malang. Deze reis zou een kleine 8 uur duren, maar aangezien iemand dacht dat een aanrijding leuk was, duurde deze tocht 12 uur. De volgende dag hebben wij Malang verkend en boven op het dakterras van het hostel uitgezocht wat we wilden doen in de omgeving. Na een paar uur zoeken op internet kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk niks wilden doen, aangezien de dingen die er waren te toeristisch, te duur, en te moeilijk bereikbaar waren. Maar op dat moment kwamen er een paar Nederlanders die graag naar de beroemste vulkaan van Java wilden; Bromo. Wij zijn uiteindelijk ook overstag gegaan, en hebben een mooi dealtje kunnen maken bij een reisbureau.
Maar die deal hield wel in; 00:30 vertrek. Dus daar stonden we, na 2 uurtjes slaap, buiten te wachten op de jeep. Deze kwam goed optijd en rond 03:00 waren we bij een parkeerplaats voor meerdere (=honderden) jeeps. Samen met de 4 andere Nederlanders hebben we een mooi plekje uitgezocht op een platform voor de zonsopkomst, over de Bromo vulkaan. Niet veel later stroomde het platform vol met honderden mensen. Hier hebben we een tijdje staan koukleumen voordat de zon tevoorschijn kwam. Maar alles was de moeite waard, want wat een plaatje was het! Als je de mede-toeristen wegdenkt was de zonsopkomst een dikke 10! Daarna zijn we weer in de jeep gesprongen en richting de vulkaan gereden. Daar hebben we middenop een zandvlakte, in het steeds warmer wordend zonnetje, ons ontbijt genuttigd.
Na ons ontbijtje was het tijd om actief te worden, en de Bromo vulkaan te voet te bedwingen (tegen betaling ook mogelijk per paard). Helaas is het het droge seizoen én Mark is helaas nog steeds allergisch voor paarden. Dus de combinatie van heel veel zand (=stof) & paarden die daar door heen banjeren was niet zo’n succes. Wat wel een succes was, was de Bromo zelf! Wat een gigantische vulkaan, en wat gaaf om op de 2 meter brede kraterrand te staan en naar het bulderende geweld te kijken van rook & stoom wat daar continu uit komt.
Na een lekker hobbelig ritje waren we weer lekker thuis…douchen en slapen!

Donderdag zijn we ’s ochtends met een Engels leraar op pad gegaan om Malang en zijn school te bekijken. Maar dit begon allemaal zo apart en zonder uitleg dat we na drie kwartier maar weer netjes afscheid hebben genomen. Prima vervanging hiervoor was een lekker zwembad bij een golfclub.

Morgen (vrijdag de 28e) zullen wij aan het eind van de middag met de nachtbus naar Bali vertrekken. Wat we op dit vakantie-eiland zullen zien & doen…you’ll see next time!

Foto’s van dit verslag staan in een nieuw album op Facebook: https://m.facebook.com/mark.vos.121/albums/924222447649330/?ref=bookmarks

• 27 Augustus 2015 - 17:47

Martijn:

Klinkt weer super tof! Ben nu al benieuwd naar jullie avonturen op Bali!

Groet,
    Martijn

• 27 Augustus 2015 - 19:38

Anina:

Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken! Leuke verhalen! Veel plezier in Bali!

• 28 Augustus 2015 - 08:03

Diny Benjamins:

Wat weer een mooi verhaal Marissa en Mark.
    Eigenlijk nog maar zo kort weg maar toch al heeeeel veeeeel gezien.
    Lekker genieten straks op Bali.

Ma B

• 30 Augustus 2015 - 09:17

Elianne:

O heerlijk verhaal. Die humor ook. Ik hou d'r van.En wat beleven jullie een boel, fijn veel indrukken.Sommige indrukken wil je gauw ook weer vergeten; zoals de ratten Marissa. Brrrrr.
    Veel plezier op Bali! Zo zit je 'op' schuinesloot (zoals Marissa altijd zeeee

• 30 Augustus 2015 - 09:19

Elianne-vervolg:

Zo zit je 'op' schuinesloot (zoals Marissa altijd zeeee

• 30 Augustus 2015 - 09:22

Elianne 3 Keerrrr:

;) nou gaat niet altijd even lekker met m'n reacties. Jullie dachten; yessss 3 nieuwe reacties; ik ben het maar :p(....vervolg.....) en... Zo zit je op Bali! ;)
    Ik ga nu naar m'n werk..verschil moet er wezen toch? :) liefsssss en 3 Hollandse kussen!

• 02 September 2015 - 15:29

Arno:

Mooie belevenissen weer. Jullie houden alle tijden goed bij in het dagboek, waaruit ik concludeer dat er nog steeds een beetje Nederlandse 'klok-kijk' eigenschappen aanwezig zijn, gelukkig :). Goede doorreis

• 06 September 2015 - 14:27

Gerda:

Alweer hele mooie avonturen beleefd.Heel leuk om jullie vakantie verslagen te lezen.
    Heel veel plezier samen.

• 06 September 2015 - 19:09

Henny Matel:

Hoi hoi, wat weer een mooi verhaal...genieten elke keer. Wij wensen jullie een fijne doorreis en geniet ervan. Groetjes uit Ane van de Matels